Szanowni Państwo!
Serdecznie zapraszamy na II Studencko-Doktorancki Kongres Dydaktyki Historii, który odbędzie się w dniach 7-9 maja br.. Tegoroczny temat przewodni to: „Rewolucja czy ewolucja? Dydaktyka historii (teoria i praktyka) z perspektywy pokolenia Z”.
We współczesnym świecie, gdzie technologia i społeczne zmiany rozwijają się w zawrotnym tempie, uczenie się historii staje przed nowymi wyzwaniami. Pokolenie „Z”, które dorasta w świecie cyfrowym, przyswaja wiedzę w zupełnie inny sposób niż wcześniejsze generacje. Narzędzia takie jak sztuczna inteligencja, media społecznościowe, wirtualna rzeczywistość czy storytelling mogą stać się kluczowymi elementami współczesnej edukacji historycznej. Jednocześnie ważne jest, by uczenie się historii pomagało rozwijać umiejętności, takie jak myślenie krytyczne, zarządzanie informacjami czy kształtowanie postaw obywatelskich, także w zróżnicowanych zespołach międzypokoleniowych i międzykulturowych.
Podczas Kongresu chcemy stworzyć przestrzeń do rozmów o tym, jak teoria dydaktyki historii może przekładać się na praktykę i w jaki sposób kształtować ją z perspektywy pokolenia „Z”. Zachęcamy do eksplorowania zarówno tradycyjnych, jak i innowacyjnych tematów, które mogą zainspirować do wspólnej wymiany myśli i poszukiwania rozwiązań.
Proponowane zagadnienia do refleksji:
Nowoczesne technologie w uczeniu się historii:
Jak wykorzystać sztuczną inteligencję, wirtualną rzeczywistość, gry edukacyjne czy aplikacje mobilne, by historia stała się bliższa młodym pokoleniom?
Pokolenie „Z” w edukacji historycznej:
Jak lepiej zrozumieć potrzeby młodych ludzi, ich sposób uczenia się i budowania zainteresowania historią w cyfrowym świecie?
Przyszłość dydaktyki historii:
Czy edukacja historyczna wymaga radykalnej zmiany, czy może raczej dostosowania klasycznych metod do współczesnych realiów?
Interdyscyplinarność i różnorodność:
Jak historia może odpowiadać na wyzwania współczesnego społeczeństwa wielokulturowego i wspierać współpracę w zróżnicowanych zespołach?
Edukacja historyczna a współczesne narracje społeczne:
Jak reagować na dezinformację, spory historyczne i próby manipulacji historią w mediach?
Historia w przestrzeni publicznej:
Jak muzea, pomniki, wystawy czy festiwale historyczne mogą przyciągnąć uwagę młodego pokolenia?
Storytelling jako narzędzie dydaktyczne:
W jaki sposób opowiadanie historii może angażować uczniów i pomagać im lepiej zrozumieć wydarzenia przeszłości?
Rola mediów społecznościowych w nauczaniu historii:
Jak korzystać z platform takich jak TikTok, Instagram czy YouTube w przekazywaniu treści historycznych?
Historyczne konteksty współczesnych wyzwań globalnych:
Jak historia może pomóc zrozumieć współczesne procesy globalne, takie jak migracje, zmiany klimatyczne czy konflikty społeczne?
Kształcenie nauczycieli historii:
Jak przygotować przyszłych nauczycieli, aby potrafili sprostać wymaganiom pokolenia „Z” i skutecznie wykorzystywać nowoczesne narzędzia dydaktyczne?
Krytyczne myślenie i analiza źródeł historycznych:
Jak uczyć uczniów odróżniania faktów od opinii i krytycznej analizy i weryfikacji materiałów źródłowych?
Równowaga między historią narodową a historią globalną:
Jak uczyć historii, aby promować zrozumienie zarówno lokalnej tożsamości, jak i globalnych procesów?
Przedstawianie historii mniejszości w edukacji historycznej:
Jak włączać narracje grup marginalizowanych (kobiet, mniejszości etnicznych, uchodźców) do programu nauczania historii?
Rola gier planszowych i terenowych w dydaktyce historii:
Jakie miejsce mają gry edukacyjne, takie jak LARP, escape room czy gry planszowe, w nowoczesnym podejściu do uczenia się?
Edukacja historyczna w kontekście przyszłych wyzwań technologicznych:
Jak rozwój AI, automatyzacja i big data mogą wpłynąć na uczenie się historii w przyszłości?
Zapraszamy do eksplorowania tych i innych tematów – niech Kongres stanie się platformą kreatywnej wymiany myśli i dyskusji o tym, jak historia może odpowiadać na wyzwania nowoczesnego świata.
Zgłoszenia przyjmujemy poprzez formularz: do 15 marca 2025 roku.
Formularz zgłoszeniowy
Informacje o kongresie
Informacje o przyjęciu wystąpień prześlemy mailowo do 31 marca 2025 roku. Możliwy jest bierny udział w wydarzeniu, jednakże terminy oraz opłata obowiązują.
Opłata konferencyjna: 280 złotych. W ramach opłaty oferujemy dwa noclegi w pokojach 2-osobowych (w Domu Pielgrzyma na Górze Świętej Anny), śniadania i obiadokolacje oraz przerwy kawowe, a także materiały Kongresowe. Nie zwracamy kosztów dojazdu, ale pomożemy, przy wcześniejszym zgłoszeniu w transporcie na Górę Świętej Anny z Opola. Zalecamy jednak dotarcie do urokliwego oraz historycznego miejsca (arena walk podczas III powstania śląskiego) samochodem (parking w cenie opłaty, a dojazd bardzo łatwy ze względu na bliski przebieg autostrady A4).
Szczegółowe informacje o wpłacie na konto Uniwersytetu Opolskiego przekażemy wraz z informacją o przyjęciu.
Język wystąpień to język polski, a maksymalny czas wystąpienia to 15 minut. Obrady odbędą się w salach konferencyjnych Domu Pielgrzyma na Górze Świętej Anny, aleja Jana Pawła II 7.
Wystąpienia kongresowe, po uzyskaniu pozytywnych recenzji zostaną opublikowane w publikacji gwarantującej tzw. punkty parametryzacyjne.
Komitet Naukowy:
Sekcja Dydaktyki Historii KNH PAN
prof. UAM dr hab. Danuta Konieczka-Śliwińska,
prof. UO dr hab. Marek Białokur,
prof. UKEN dr hab. Agnieszka Chłosta-Sikorska,
prof. dr hab. Maciej Fic,
prof. UWM dr hab. Izabela Lewandowska,
prof. US dr hab. Małgorzata Machałek,
prof. dr hab. Stanisław Roszak,
prof. UWr dr hab. Barbara Techmańska,
dr Marta Kalisz-Zielińska,
dr Hubert Mazur
Komitet Organizacyjny: mgr Arkadiusz Maksim (Szkoła Doktorska UO), mgr Michał Hankus (Szkoła Doktorska UŚ)