W dniach 23–25 maja 2025 r. w Kazimierzu Dolnym odbyła się ogólnopolska konferencja naukowa poświęcona zagadnieniom edukacji historycznej i obywatelskiej. Wydarzenie zgromadziło badaczy z całego kraju. W tym gronie nie mogło zabraknąć przedstawicieli środowiska naukowego z Opola, którzy wnieśli istotny wkład w merytoryczny kształt obrad.
Najliczniej reprezentowany był nasz Instytut Historii Uniwersytetu Opolskiego, z którego udział wzięli:
- prof. dr hab. Marek Białokur – autor jednego z otwierających konferencję referatów, w którym omówił rolę podręczników historii w kształtowaniu kultury historycznej młodzieży od czasów Komisji Edukacji Narodowej po współczesne programy MEN.
- dr Karolina Biedka – zaprezentowała aktualne kierunki badań nad podręcznikami do historii, wskazując na ich potencjał, ale i ograniczenia w realizacji celów dydaktycznych.
- mgr Arkadiusz Maksim, doktorant Szkoły Doktorskiej UO, zaprezentował temat dotyczący możliwości wprowadzania pojęć ekonomicznych w ramach lekcji historii i wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej.
Ponadto Opole było reprezentowane przez:
- dr Dorotę Gajdę-Szczegielniak z Akademii Nauk Stosowanych WSZiA w Opolu, która przedstawiła referat na temat projektów edukacyjnych realizowanych przez licealistki jako elementu nowoczesnego procesu wychowawczego oraz mgr Leokadię Dróżdż z Instytutu Śląskiego w Opolu, która zaprezentowała znaczenie konkursów naukowych w dydaktyce akademickiej, koncentrując się na prestiżowej Nagrodzie im. Jana i Wojciecha Wawrzynków.
Udział tak wielu przedstawicieli opolskiego środowiska akademickiego i oświatowego był wyrazem silnej pozycji regionu w ogólnopolskim dyskursie nad edukacją historyczną i obywatelską. Ich wystąpienia nie tylko wzbogaciły program konferencji, ale także pokazały szerokie spektrum badań i działań prowadzonych w Opolu – od dydaktyki akademickiej po innowacyjne praktyki szkolne. Konferencja, poza warstwą merytoryczną, była także okazją do integracji środowiska naukowego. Wspólne zwiedzanie Kazimierza Dolnego, rozmowy kuluarowe i żywa wymiana doświadczeń z pewnością zaowocują kolejnymi inicjatywami naukowymi i dydaktycznymi z udziałem badaczy z Opola, a w szczególności reprezentantów Instytutu Historii Uniwersytetu Opolskiego.