Strategia rozwoju

Wizja

  • Oryginalna „kompozycja” pracowników badawczo-dydaktycznych w niewielkiej jednostce organizacyjnej, reprezentujących cztery dyscypliny naukowe z obszaru nauk humanistycznych (historię, filozofię, nauki o sztuce, archeologię), stwarzająca warunki do prowadzenia interdyscyplinarnej działalności badawczej i dydaktycznej.
  • Bardzo aktywna działalność naukowa pracowników Instytutu.
  • Prowadzenie na szeroką skalę krajowych i zagranicznych kwerend naukowych przez pracowników i studentów Instytutu, a także udział w ważnych projektach dokumentacyjnych na terenie Ukrainy, Belgii, Niemiec, Włoch, Szwecji, Francji i Wielkiej Brytanii.
  • Duża aktywność pracowników Instytutu w pracach towarzystw i komitetów naukowych.
  • Wydawanie samodzielnie i we współpracy czterech czasopism naukowych, a także cyklicznych monografii.
  • Atrakcyjna, stale unowocześniana oferta dydaktyczna, adresowana także do osób starszych i czynnych zawodowo, pozwalająca na realizację zasady „3L” – LifeLong Learning (kształcenie przez całe życie), prowadzenie studiów pierwszego i drugiego stopnia na kierunku muzykologia, którego program zawiera dużą liczbę zajęć warsztatowych, wdrażanie studiów interdyscyplinarnych.
  • Przyjazna atmosfera studiów, budowana przez niewielkie grupy zajęciowe, ukierunkowany na potrzeby studentów harmonogram zajęć, wykorzystanie nowoczesnych form i metod nauczania, duże nasycenie programów studiów zajęciami praktycznymi i warsztatowymi (wyjazdy terenowe i studyjne na kierunku historia, zajęcia z doskonalenia gry na różnych instrumentach muzycznych na kierunku muzykologia).
  • Obszerna i atrakcyjna propozycja praktyk zawodowych, także poza granicami Polski. Mobilność pracowników badawczo-dydaktycznych i studentów dzięki dużej dostępności do programu Erasmus i konsorcjum FORTHEM.

Misja

  • Prowadzenie unikalnych badań naukowych uwzględniające z jednej strony korzystanie z długich tradycji badań w zakresie historii, filozofii i nauki o sztuce na gruncie nauki polskiej, a z drugiej strony – nowe trendy rozwojowe w badaniach w obszarze nauk humanistycznych, zarówno w Polsce, jak i w Europie.
  • Wypracowanie pozycji Instytutu jako wiodącej jednostki realizującej interdyscyplinarne badania w zakresie dyscyplin historia, filozofia oraz nauki o sztuce, we współpracy z instytucjami kultury, muzealnymi i archiwalnymi.
  • Utrzymanie dotychczasowej pozycji katedr tworzących Instytut na mapie badawczej Polski oraz zapewniających jego rozpoznawalność poza granicami Polski.
  • Kształcenie studentów w oparciu o wysokie standardy, uwzględniające długoletnie doświadczenie pracowników Instytutu, jak również nowe trendy w nauczaniu ogólnoakademickim historii, filozofii oraz nauk o sztuce.

Cele strategiczne

  • Uzyskanie możliwie najwyższej kategorii dla dyscypliny historia w najbliższej ewaluacji.
  • Utrzymanie historii wśród dyscyplin ewaluowanych w kolejnych okresach.
  • Utrzymanie praw do nadawania stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego w dyscyplinie historia.
  • Podniesienie nauki o sztuce do rangi dyscypliny ewaluowanej, jak również uzyskanie w kolejnej ocenie ewaluacyjnej kategorii B+.
  • Odtworzenie potencjału badawczego filozofii z myślą o dostosowaniu jej do wymogów dyscypliny ewaluowanej do 2025 roku.
  • Unowocześnienie oferty dydaktycznej na realizowanych do tej pory kierunkach i dostosowanie jej do potrzeb rynku pracy w regionie, jak również do nowych wymogów pracy w placówkach oświatowych, muzealnych i archiwalnych.
  • Poszerzenie oferty dydaktycznej poprzez wprowadzenie do nowych kierunków studiów humanistycznych o charakterze interdyscyplinarnym.
  • Powiększenie kadry badawczo-dydaktycznej z ukierunkowaniem na jej odmłodzenie, a także poszerzenie zakresu badań naukowych i oferty dydaktycznej.
  • Współpraca z jednostkami organizacyjnymi uniwersytetów w Polsce i poza jej granicami, jak również z polskimi instytucjami biblioteczno-muzealnymi we Francji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.
  • Rozwój współpracy z jednostkami administracji rządowej i samorządowej (Urzędem Miasta Opola, Starostwem Powiatowym w Opolu, Urzędem Marszałkowskim Województwa Opolskiego oraz Opolskim Urzędem Wojewódzkim) w zakresie realizacji działań związanych z popularyzowaniem historii, filozofii i nauki o sztuce oraz obchodami ważnych uroczystości rocznicowych.
  • Rozwój współpracy w obszarze popularyzacji historii, nauki o sztuce i filozofii z Archiwum Państwowym w Opolu, muzeami i teatrami znajdującymi się na terenie województwa opolskiego, Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków, Filharmonią Opolską im. Józefa Elsnera, Narodowym Centrum Polskiej Piosenki, Dolnośląskim Centrum Filmowym, Studiem Dźwięku i Obrazu w Chorzowie, Stowarzyszeniem Opolskie Lamy, grupami rekonstrukcyjnymi.
  • Wprowadzenie czasopism afiliowanych w Instytucie na listy ministerialne.
  • Powołanie nowych czasopism o profilu multidycyplinarnym, a także czasopism ukierunkowanych tematycznie (np. czasopismo zajmujące się muzyką popularną).

Kluczowe działania

  • Realizowanie dotychczasowych kierunków badawczych w dyscyplinach historia, filozofia oraz nauki o sztuce.
  • Podjęcie interdyscyplinarnych i międzynarodowych badań naukowych w obrębie obszarów nauk humanistycznych i społecznych.
  • Skuteczne pozyskiwanie środków na realizację projektów badawczych i dydaktycznych z programów ministerialnych (NPRH, NCN, NAWA) oraz regionalnych.
  • Odtworzenie i zmodernizowanie zaplecza dydaktycznego i badawczego Instytutu.
  • Zwiększenie zaangażowania finansowego i organizacyjnego ze strony uczelni na rzecz Instytutu.
  • Aktywne oddziaływanie na administrację uniwersytecką w celu zapewnienia z jej strony wsparcia dla działań podejmowanych przez Instytut i jego pracowników.
  • Utrzymanie na wysokim poziomie działalności badawczej, wyrażającej się w opublikowanych monografiach naukowych, rozdziałach w monografiach wieloautorskich, artykułach w wysoko punktowanych czasopismach (min. 70 pkt) oraz czasopismach o odpowiednio wysokiej renomie międzynarodowej, a także w udziale w istotnych oraz prestiżowych konferencjach krajowych i międzynarodowych.
  • Działania na rzecz podniesienia prestiżu czasopism naukowych, wydawanych we współpracy Instytutu z innymi instytucjami i stowarzyszeniami naukowymi.
  • Zintensyfikowanie wymiany pracowników i studentów z uczelniami i instytucjami partnerskimi, efektywne wykorzystanie programu Erasmus i konsorcjum FORTHEM.
  • Aktywna działalność pracowników Instytutu w gremiach naukowych i stowarzyszeniach naukowych, krajowych i międzynarodowych.
  • Członkostwo pracowników Instytutu w komitetach doradczych przy administracji rządowej i samorządowej, w radach programowych instytucji naukowych, kulturalnych, muzealnych i archiwalnych.
  • Zmodernizowanie programów nauczania na realizowanych kierunkach.
  • Uwzględnienie w ofercie dydaktycznej kształcenia ustawicznego, skierowanego do osób czynnych zawodowo, chcących poszerzać swoje kompetencje zawodowe bądź też rozwijać swoje zainteresowania.
  • Nawiązanie bliższej współpracy ze szkołami średnimi, prowadzenie Uniwersyteckiej Szkoły Ćwiczeń z myślą o realizacji zajęć (warsztaty, prelekcje) dla uczniów szkół średnich, jak również organizowanie praktyk dla studentów Instytutu.
  • Uruchomienie nowych, interdyscyplinarnych kierunków studiów – uniwersyteckie studia humanistyczne (II stopnia), wiedza o teatrze i filmie (I stopnia), historia sztuki.
  • Wzbogacenie oferty zajęć warsztatowych na wszystkich kierunkach studiów.
  • Realizowanie działań popularyzujących historię, filozofię i nauki o sztuce.
Skip to content