W dniach 5–6 grudnia 2025 roku odbył się dwudniowy wyjazd studyjno-dydaktyczny studentów III i IV roku Szkoły Doktorskiej w dyscyplinie historia do Gdyni. Wyjazd był częścią zajęć „Imigranci i emigranci w dawnych wiekach i czasach współczesnych”. Wzięli w nim udział: pani Marzena Rosińska (III rok), pani Monika Sobczak (IV rok) oraz pan Arkadiusz Maksim (III rok). Łącznie, wraz z przygotowaniem do zajęć, pracą w Muzeum Emigracji oraz opracowaniem tekstu popularnonaukowego, seminarium obejmowało 15 godzin dydaktycznych.
Pierwszy dzień wyjazdu, 5 grudnia 2025 roku, miał przede wszystkim charakter seminaryjno-wykładowy. Program obejmował m.in. wykłady prof. Marka Białokura poświęcone były problematyce migracji w perspektywie historycznej, ze szczególną rolą portu i miasta Gdynia w historii polskiej imigracji i emigracji oraz zagadnieniom metodologicznym związanym z badaniem losów imigrantów i emigrantów.
Drugi dzień wyjazdu, 6 grudnia 2025 roku, był poświęcony zajęciom w Muzeum Emigracji w Gdyni. Głównym elementem tego dnia było zapoznanie się z wystawą stałą muzeum, która w przekrojowy sposób ukazuje dzieje emigracji z ziem polskich w ciągu ostatnich dwóch stuleci, od XIX wieku po czasy współczesne. Ekspozycja przybliża losy osób opuszczających kraj, ich motywacje, nadzieje i lęki, a także konsekwencje decyzji o wyjeździe – zarówno w wymiarze osobistym, jak i społecznym oraz gospodarczym.
W Muzeum Emigracji studenci spędzili sześć godzin. Część tego czasu została przeznaczona na indywidualne zwiedzanie i szczegółowe zapoznanie się z wybranymi fragmentami ekspozycji, część zaś na realizację zadania dydaktycznego w formie oprowadzania po wystawie. Co istotne, w ogromnej mierze to doktoranci realizowali i prowadzili oprowadzanie poprzez autorską prezentację wybranego fragmentu ekspozycji.
Szczególnie ważnym punktem seminarium była dyskusja podsumowująca, podczas której uczestnicy wyjazdu dzielili się refleksjami na temat formy i treści wystawy, sposobu przedstawienia losów emigrantów oraz wykorzystanych środków narracyjnych i multimedialnych. Rozmowa dotyczyła również roli muzealnej opowieści o emigracji w kształtowaniu współczesnej refleksji nad zjawiskami migracyjnymi, nad polską tożsamością oraz nad pamięcią o Polonii i środowiskach emigracyjnych.
Integralną częścią wyjazdu była także praca nad publikacją, która stanowić będzie końcową formę zaliczenia przedmiotu. Ustalono, że krótsza wersja relacji z wizyty zostanie przygotowana z myślą o publikacji na profilu Facebook Instytutu Historii Uniwersytetu Opolskiego oraz na stronie internetowej Instytutu. Rozszerzona wersja w formie artykułu popularnonaukowego, obejmująca sprawozdanie z wyjazdu, opis ekspozycji oraz refleksje uczestników, zostanie opracowana przez studentów i złożona do redakcji czasopisma uczelnianego „INDEKS” z nadzieją na publikację.
Przebieg wizyty został udokumentowany fotograficznie. Wykonanych zostało kilkadziesiąt zdjęć, z których wybrane fotografie ilustrują sprawozdanie oraz przygotowywany materiał do publikacji. Dokumentacja zdjęciowa nie tylko oddaje atmosferę wyjazdu, ale także stanowi cenne uzupełnienie relacji z pracy dydaktycznej prowadzonej w przestrzeni muzealnej i podczas wykładów.
Podsumowując należy podkreślić, że dwudniowy wyjazd miał nie tylko wymiar merytoryczny, ale także integracyjny i motywacyjny. Umożliwił on studentom bezpośredni kontakt z nowoczesną instytucją pamięci, łączącą narrację historyczną z atrakcyjną formą wystawienniczą, a jednocześnie stworzył przestrzeń do pogłębionej rozmowy naukowej podczas wykładów i dyskusji. Był to bardzo udany wyjazd, który pozwolił pogłębić wiedzę na temat historii polskiej emigracji, a zarazem zainspirował uczestników do dalszych badań nad problematyką migracji w perspektywie historycznej i współczesnej.